VÆKSTCENTERPÆDAGOGIKKEN
FEMKANTEN
Femkanten (pentagrammet/empatistjernen) er udviklet af Jes Bertelsen.
Den formidler på enkel vis en række essentielle aspekter af den pædagogik, som gennem årene har udfoldet sig på Vækstcenteret.
En stor del af de ideer der senere blev til femkanten blev formuleret i Dzogchenpraksis i 2003 og i mundtlig form i Jes' undervisning i årene forinden. Selve Femkanten så dagens lys i forbindelse med et børneretreat i 2006 og ved opstarten af Vækstcenterets Faglige Forum det følgende år. Modellen blev for alvor udfoldet i samarbejdet omkring "Foreningen Børns livskundskab”, der bl.a. har stået bag konferencen ”Den niende intelligens”.
Man kan også læse mere om ideen bag Femkanten i Jes Bertelsens bog Et essay om indre frihed. INDBLIKBØGER >>
MODELLEN
Femkanten tager udgangspunkt i fem naturlige, ikke tillærte kompetencer: vejrtrækningen, det at kunne mærke kroppen, vores livsytringers spontane kreativitet, evnen til opmærksomhed og evnen til at være bevidst om de følelser, der reflekteres i hjerteområdet.
Ud over balancen i personlighedens emotionelle liv danner bevidstheden ind i disse kompetencer udgangspunkt for dybere træning af hjertet og bevidstheden.

De mørke pile angiver bevægelsen indad, som finder sted i forbindelse med den indre træning af de naturlige kompetencer. De lysere pile er træningen med andre mennesker, der bliver dybere, venligere og mere præcis jo dybere et sted i sig selv man kommunikerer ud fra.